محتوی پورتال استانی

محتوی یک پورتال چیست؟ دراین بخش براساس بخشنامه زیر محتوی پورتال های استانی ارائه می کردد :

  بخشنامه شماره 121905/1903 مورخ 8/7/1383 موضوع پورتال استانی

با عنایت به فعالیت استانهای کشور برای ایجاد پورتال استانی و به منظور ایجاد هماهنگی لازم در محتوای پورتالهای مذکور و حصول اطمینان از کیفیت آنها، کمیسیون تخصصی اتوماسیون نظام اداری وابسته به شورای عالی اطّلاع‌رسانی در جلسه نوزدهم مورخ 22/4/1383، سرفصلها و عناوین اطّلاعات پورتال استانی و حداقل ضوابط و ویژگی‌های نرم‌افزاری آن را به شرح پیوست تصویب نمود.

کلیه استانداری‌ها مکلف‌اند ضمن رعایت موارد مذکور در تهیه پورتال استان، طراحی ساختار پورتال و معماری اطّلاعات آن را جهت بررسی و تأیید به کمیسیون تخصصی اتوماسیون نظام اداری ارسال نمایند. این کمیسیون حداکثر ظرف مدت 1 ماه پس از دریافت مدارک، نظرات خود را اعلام خواهد کرد تا پس‌از آن استانداری‌ها نسبت به پیاده‌سازی پورتال‌ استان اقدام نمایند.

   

سرفصل‌ها و عناوین اطّلاعات و امکانات پورتال استانی

پورتال [1] استانی باید حداقل حاوی سرفصلها، اطّلاعات و امکانات زیر باشد:

الف:  معرفی استان

       1-    پیام استاندار

       2-    معرفی مسئولین استان

       3-    تاریخچه تشکیل استان

       4-    نقشه استان

       5-    اطّلاعات عمومی زندگی در استان

       6-    تاریخ و فرهنگ استان

       7-    جغرافیای استان

       8-    معرفی شهرستانها، شهرها، بخشها و روستاهای استان

       9-    محصولات تولیدی صنعتی، کشاورزی و خدماتی و مشاغل اصلی استان

       10-    آمارهای استان

              عناوین اقلام آماری باید از مجموعه «اقلام آماری ثبتی مورد نیاز برنامه‌های توسعه» مصوب شورای عالی آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران انتخاب و بر اساس اقلام مذکور، آمارهای تأیید شده در پورتال قرار گیرد.

       11-  راهنمای گردشگران

       12-  معرفی فرصتهای سرمایه‌گذاری استان

ب:    اطّلاع‌رسانی و ارایه خدمات دولتی

       1-    تقسیم‌بندی موضوعی خدمات

              انواع خدمات دولتی در طبقاتی با عناوین ذیل قرار گیرند:

                     1-1 تجارت و صنعت

                     1-2 فرهنگ و هنر

                     1-3 انرژی

                     1-4 کشاورزی و محیط زیست

                     1-5 بهداشت و درمان

                     1-6 آموزش

                     1-7 مسکن و شهرنشینی

                     1-8 علوم، فنّاوری و ارتباطات

                     1-9 خانواده و جامعه

                     1-10 اشتغال و نیروی انسانی

                     1-11 بانکداری، بیمه و مالیات

                     1-12 راهها و حمل و نقل

                     1-13 ویزا و مهاجرت

                     1-14 امور قضایی و قوانین

                     1-15 امور انتظامی

                     1-16 ایرانگردی و جهانگردی

       2-    ارایه اطّلاعات ذیل در مورد هر خدمت:

                     2-1 دستگاه ارایه دهنده خدمت

                     2-2 شرح و تعریف مختصری در جهت معرفی خدمت

                     2-3 ارتباط دستگاه ارایه دهنده خدمت با سایر دستگاهها در جهت انجام خدمت

                     2-4 قوانین و مقررات مربوط به ارایه خدمت

                     2-5 مدت زمان لازم برای انجام خدمت توسط دستگاه

                     2-6 هزینه‌های مربوط به انجام خدمت و چگونگی پرداخت آن توسط خدمت‌گیرنده

                     2-7 فرمهای مورد نیاز برای انجام خدمت

                     2-8 مدارک لازم جهت دریافت خدمت

                     2-9 آدرس و نحوه دسترسی مردم برای دریافت خدمت

ج:    اطّلاعات راهنمای شهروندان و ارایه خدمت به آنها

ارایه اطّلاعات مربوط به خدمات شهروندی به شرح زیر:

       1-     اطّلاعات مربوط به حمل و نقل عمومی شامل هواپیما، قطار، اتوبوس‌ و‌ تاکسی‌ و‌ جدول زمانی حرکت آنها، ‌نرخ ‌بلیت‌ها، ‌نشانی فرودگاهها، ‌ایستگاهها ‌و ‌پایانه‌‌ها،‌ نحوه تماس برای رزرو ‌جا و پرداخت هزینه

       2-     دفاتر ثبت اسناد رسمی

       3-     دفاتر ازدواج و طلاق

       4-     آژانسهای رسمی املاک

       5-     خدمات انتظامی (پلیس)

       6-     مدارس و آموزشگاهها

       7-     مؤسسات و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای

       8-     دانشگاهها و مؤسسات و مراکز آموزش عالی

       9-     مدارس و حوزه‌های علوم دینی

       10-    پژوهشگاهها و مراکز تحقیقاتی

       11-    بیمارستانها و درمانگاهها

       12-    داروخانه‌ها

       13-    مطب پزشکان

       14-    اورژانس و آمبولانس

       15-    مساجد و تکایا

       16-    پارکها و مراکز تفریحی

       17-    کتابخانه‌ها

       18-    ورزشگاهها

       19-    سینماها، تئاترها و سالنهای اجرای موسیقی

       20-    اطّلاعات صنایع و مراکز صنعتی

       21-    اطّلاعات معادن

       22-    اطّلاعات کشاورزی و دامداری

       23-    مراکز ارایه خدمات کشاورزی و دامداری

       24-    اطّلاعات مربوط به تجارت، بازرگانی و خدمات

       25-    مراکز تجاری و خدماتی

       26-    معرفی فرصتهای سرمایه‌گذاری استان

       27-    تقویم

       28-    اوقات شرعی استان

       29-    مناسبتهای استان

د:     اطّلاعات راهنمای گردشگران و ارایه خدمت به آنها

ارایه اطّلاعات و خدمات مورد نیاز مسافران استان به شرح زیر:

       1-    معرفی اجمالی تاریخ، فرهنگ، آیینها و سنتهای استان

       2-    تورهای مجازی

       3-    نقشه استان

       4-    نقشه شهرهای استان

       5-    نقشه راهها

       6-    وضعیت روزانه راهها و آب و هوا

       7-    خدمات انتظامی و پلیس راه

       8-    آثار باستانی و تاریخی

       9-    موزه‌ها و مراکز دیدنی

       10-  مراکز زیارتی و مساجد

       11-  جاذبه‌ها و مکانهای طبیعی

       12-  ساعات بازدید از آثار باستانی و تاریخی، موزه‌ها و مراکز دیدنی

       13-  هتلها و مسافر‌خانه‌ها

       14-  کمپها

       15-  انواع خدمات قابل ارایه در مراکز اقامتی به تفکیک مراکز

       16-  بیمارستانها، درمانگاهها، داروخانه‌ها و اورژانس

       17-  مراکز مخابراتی و تلفنهای عمومی راه دور

       18-  رستورانهای معتبر بر اساس درجه‌بندی اتحادیه مربوط

       19-  تعمیرگاههای معتبر بر اساس درجه‌بندی اتحادیه مربوط

       20-  مراکز فروش معتبر و بازارهای اصلی

       21-  پمپ بنزینها

هـ :  اخبار، گزارشها و آگهی‌ها

       1-    اخبار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

       2-    اخبار فرهنگی، هنری و علمی

       3-    اخبار مربوط به کشاورزی

       4-    اخبار ورزشی

       5-    اخبار محیط زیست

       6-    اخبار حوادث غیر مترقبه طبیعی و غیر طبیعی

       7-    هواشناسی

       8-    گزارش برنامه و بودجه استان

       9-    گزارشهای دستگاههای اجرایی استان

       10-  وضعیت طرحها و پروژه‌های در دست اجرا و زمان افتتاح و بهره‌برداری از آنها

       11-  بازدید مسئولین و مقامات

       12-  انتخابات و نتایج آن

       13-    مناقصه‌ها و مزایده‌ها

       14-    سمینارها و همایشها

       15-    اطّلاعات مربوط به تغییر در ارایه خدمات دولتی

       16-    آگهی‌های استخدام‌

       17-    آگهی‌های تجاری

و:     پیوندها

ارایه پیوند [2] وب‌سایت [3]‌های دولتی و خصوصی شامل:

       1-    استانداری

       2-    دستگاههای استانی

       3-    دستگاههای ملی و دولتی

       4-    شرکتها و مؤسسات خصوصی

       5-    پورتال سایر استانها

       6-    پلیس

       7-    دانشگاهها و مراکز آموزش عالی

       8-    پژوهشگاهها، مراکز تحقیقاتی و پارکهای فنّاوری

       9-    بیمارستانها

       10-    کتابخانه‌ها

       11-    مراکز ورزشی

       12-    مراکز تفریحی

       13-    دفاتر مسافرتی

       14-    مراکز اقامتی (هتلها، مهمانسراها و کمپها)

       15-    سایر

ز:     موارد عمومی

       1-    عبارت خوش‌آمدگویی به پورتال

       2-    ارایه کلیه اطّلاعات پورتال به زبان فارسی (به عنوان زبان رسمی کشور) و نیز اطّلاعات مهم یا همه اطّلاعات به زبان محلی استان، در استانهایی که دارای زبان‌ محلی هستند.

       3-    ارایه کتابخانه الکترونیکی از مستندات مورد استفاده شامل قوانین، مقررات، دستورالعملها، بخشنامه‌ها و مصوبات

       4-    نقشه پورتال

       5-    راهنمای استفاده از پورتال

       6-    پرسشهای متداول FAQ [4]

       7-    تاریخ آخرین ویرایش پورتال

       8-    تماس با ما

       9-    تاریخ و ساعت

       10-    آمار بازدید کنندگان

       11-  حقوق فردی و خصوصی [5]

       12-  عبارت حق مؤلف

ح:    امکانات

       1-    ارایه سرویس پست الکترونیکی [6] رایگان به کاربران. پیوند به بخش پست الکترونیکی در همه صفحات پورتال موجود باشد.

       2-    جستجوی ساده و پیشرفته با امکان گروه‌بندی یافته‌های جستجو در دسته‌های مورد نظر شامل متن، تصویر، اخبار و وب‌سایتها و امکان انجام عمل جستجو در تمامی صفحات پورتال

       3-    راهنمای Online و امکان رجوع و دسترسی به آن از تمامی صفحات پورتال

       4-    امکان دریافت بازخورد مراجعه کنندگان به پورتال

       5-    امکان درخواست درج یک خبر یا پیوند در پورتال

       6-    امکان نظرسنجی در خصوص موارد مختلف

       7-    امکان دریافت شکایات و پاسخگویی به آنها

       8-    امکان تبلیغ یا نشر آگهی

       9-    امکان نمایش مکانها روی نقشه

       10-  امکان چاپ صفحات پورتال

       11-  برخورداری از سیستم اعلان [7]، به نحوی که با دریافت پست الکترونیک کاربران، آنها را از وقایعی که مایل‌اند از آن باخبر شوند، آگاه کند. مثلاً ارسال اخبار، تغییرات ایجاد شده در پورتال، قوانین و مقررات جدید و ...

       12-  امکان طبقه‌بندی و ارایه فهرست خدمات دولتی (مربوط به بخش «ب») بر اساس حروف الفبا و همچنین دستگاههای ارایه کننده خدمات

       13-  امکان طبقه‌بندی و ارایه فهرست خدمات online (دولتی و غیر دولتی) بر اساس حروف الفبا و همچنین دستگاهها و مؤسسات ارایه کننده خدمات و امکان رجوع به آن صفحه از تمامی صفحات پورتال

       14-  امکان ارایه اطّلاعات بخش «ج» به تفکیک شهرها

       15-  امکان ارایه اطّلاعات بخش «د» به تفکیک شهرها و جاده‌ها

       16-  امکان دسترسی به سرفصلهای «الف» تا «و» و قسمتهای عبارت خوش‌آمدگویی، خلاصه اخبار استان، تبدیل زبان (فارسی و محلی)، نقشه پورتال، راهنمای استفاده از پورتال، پرسشهای متداول و تماس با ما در صفحه اصلی

ط:    ارایه مجموعه اطّلاعات مرتبط در یک صفحه به منظور افزایش امکان اطّلاع‌‌رسانی

به منظور یکپارچه‌سازی اطّلاعات در جهت ایجاد ارزش افزوده برای کاربران، فراهم ساختن امکان ارایه اطّلاعات بخشهای دولتی و غیر دولتی به شهروندان و دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر آنها به اطّلاعات و خدمات مختلف، می‌توان انواع اطّلاعات ارایه شده در سرفصلهای قبل یا پیوند آنها را که با هم در ارتباط هستند، در یک صفحه مجتمع نمود. در این صورت می‌توان این امکان را فراهم نمود که مثلاً اگر شهروندی در بخش «ب» قسمت تقسیم‌بندی موضوعی خدمات، خدمتی را انتخاب نماید، بتواند از همان صفحه به فرمهای مورد عمل آن خدمت، مکان جغرافیایی ارایه خدمت روی نقشه شهر، نشانی پستی، شماره تلفن و آدرس پست الکترونیک دستگاه ارایه دهنده خدمت، دسترسی پیدا کند. به عنوان مثالی دیگر، اگر گردشگری در قسمت آثار باستانی و تاریخی وارد اطّلاعات مربوط به یک آثار باستانی شد، بتواند مکان آن مجموعه روی نقشه محل مربوط، ساعات بازدید، راههای دسترسی به آن محل، سرویسهای حمل و نقل عمومی برای دسترسی به آن محل و ساعت کار آنها، وضعیت آب و هوایی محدوده آن محل، سایر آثار باستانی و تاریخی و مراکز دیدنی نزدیک آن و مراکز اقامتی و رستورانهای معتبر در محدوده آن محل را نیز مشاهده نماید.

در ادامه این بخشنامه حداقل عناوین اطّلاعاتی موجود در پورتال استانی که می‌توانند باهم در ارتباط باشند، در «جدول ارتباط عناوین اطّلاعاتی موجود در پورتال استانی» آمده است. لازم به ذکر است که این جدول، حداقل عناوین اطّلاعات مرتبط در یک پورتال را نشان می‌دهد و هر استان بسته به نیاز و سلیقه خود می‌تواند دیگر عناوین اطّلاعاتی مرتبط با هم را تشخیص دهد و با توجه به شکل ظاهری و طراحی صفحات پورتال، اطّلاعات مرتبط با هم یا پیوند آنها را در یک صفحه مجتمع نماید.

جدول ارتباط عناوین اطّلاعاتی موجود در پورتال استانی

اطّلاعات مرتبط

عنوان اطّلاعات

ردیف

نقشه استان، دانشگاهها و مؤسسات و مراکز آموزش عالی، پژوهشگاهها و مراکز تحقیقاتی، معرفی فرصتهای سرمایه‌گذاری استان، معرفی اجمالی تاریخ، فرهنگ، آیینها و سنتهای استان، گزارش برنامه‌ و بودجه استان، آگهی‌های استخدام و پیوند شرکتها و مؤسسات خصوصی

اطّلاعات عمومی زندگی

در استان (بخش الف)

1

نقشه استان، اطّلاعات مربوط به حمل و نقل عمومی، دفاتر ثبت اسناد رسمی، اطّلاعات صنایع و مراکز صنعتی، اطّلاعات معادن، اطّلاعات مربوط به تجارت، بازرگانی و خدمات، مراکز تجاری و خدماتی، معرفی فرصتهای سرمایه‌گذاری استان، تقویم، وضعیت طرحها و پروژه‌های در دست اجرا و زمان افتتاح و بهره‌برداری از آنها، مناقصه‌ها و مزایده‌ها، اطّلاعات مربوط به تغییر در ارایه خدمات دولتی، پیوند دستگاههای استانی، پیوند شرکتها و مؤسسات خصوصی، کتابخانه الکترونیکی، راهنمای استفاده از پورتال، پرسشهای متداول، نظرسنجی و شکایات

تجارت و صنعت (بخش ب)

2

نقشه استان، آموزش، دانشگاهها و مؤسسات و مراکز آموزش عالی، سینماها، تئاترها و سالنهای اجرای موسیقی، آثار باستانی و تاریخی، موزه‌ها و مراکز دیدنی، ساعات بازدید از آثار باستانی و تاریخی، موزه‌ها و مراکز دیدنی، اخبار فرهنگی، هنری و علمی، سمینارها و همایشها، اطّلاعات مربوط به تغییر در ارایه خدمات دولتی، آگهی‌های تجاری، کتابخانه الکترونیکی، راهنمای استفاده از پورتال، پرسشهای متداول، نظرسنجی و شکایات

فرهنگ و هنر (بخش ب)

3

نقشه استان، جغرافیای استان، پژوهشگاهها و مراکز تحقیقاتی، اطّلاعات کشاورزی و دامداری، مراکز ارایه خدمات کشاورزی و دامداری، معرفی فرصتهای سرمایه‌گذاری استان، جاذبه‌ها و مکانهای طبیعی، اخبار مربوط به کشاورزی، اخبار محیط زیست، اخبار حوادث غیر مترقبه طبیعی و غیر طبیعی، هواشناسی، سمینارها و همایشها، اطّلاعات مربوط به تغییر در ارایه خدمات دولتی، کتابخانه الکترونیکی، راهنمای استفاده از پورتال، پرسشهای متداول، نظرسنجی و شکایات

کشاورزی و محیط زیست

(بخش ب)

4

نقشه استان، بیمارستانها و درمانگاهها، داروخانه‌ها، مطب پزشکان، اورژانس و آمبولانس، اطّلاعات مربوط به تغییر در ارایه خدمات دولتی، راهنمای استفاده از پورتال، پرسشهای متداول، نظرسنجی و شکایات

بهداشت و درمان

(بخش ب)

5


اطّلاعات عمومی زندگی در استان، مسکن و شهرنشینی، علوم، فنّاوری و ارتباطات، اشتغال و نیروی انسانی، اطّلاعات مربوط به حمل و نقل عمومی، آژانسهای رسمی املاک، مدارس و آموزشگاهها، مؤسسات و مراکز آموزش فنی‌ و حرفه‌ای، دانشگاهها و مؤسسات و مراکز آموزش عالی، مدارس و حوزه‌های علوم دینی، پژوهشگاهها و مراکز تحقیقاتی، کتابخانه‌ها، تقویم، نقشه استان، نقشه شهرهای استان، راهها، وضعیت روزانه راهها و آب و هوا، سمینارها و همایشها، پیوند دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، پیوند پژوهشگاهها، مراکز تحقیقاتی و پارکهای فنّاوری، کتابخانه الکترونیکی، راهنمای استفاده از پورتال، پرسشهای متداول، نظرسنجی و شکایات

آموزش (بخش ب)

6

نقشه استان، اطّلاعات عمومی زندگی در استان، معرفی شهرستانها، شهرها، بخشها و روستاهای استان، اشتغال و نیروی انسانی، اطّلاعات مربوط به حمل و نقل عمومی، دفاتر ثبت اسناد رسمی، آژانسهای رسمی املاک، نقشه شهرهای استان، اطّلاعات مربوط به تغییر در ارایه خدمات دولتی، کتابخانه الکترونیکی، راهنمای استفاده از پورتال، پرسشهای متداول، نظرسنجی و شکایات

مسکن و شهرنشینی

(بخش ب)

7

نقشه استان، مؤسسات و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، معرفی فرصتهای سرمایه‌گذاری استان، اطّلاعات مربوط به تغییر در ارایه خدمات دولتی، آگهی‌های استخدام، کتابخانه الکترونیکی، راهنمای استفاده از پورتال، پرسشهای متداول، نظرسنجی و شکایات

اشتغال و نیروی انسانی

(بخش ب)

8

نقشه استان، اطّلاعات مربوط به حمل و نقل عمومی، خدمات انتظامی، نقشه راهها، وضعیت روزانه راهها و آب و هوا، هواشناسی، وضعیت طرحها و پروژه‌های در دست اجرا و زمان افتتاح و بهره‌برداری از آنها، اطّلاعات مربوط به تغییر در ارایه خدمات دولتی، کتابخانه الکترونیکی، راهنمای استفاده از پورتال، پرسشهای متداول، نظرسنجی و شکایات

راهها و حمل‌ و نقل

(بخش ب)

9

نقشه استان، دفاتر ثبت اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق، خدمات انتظامی، سمینارها و همایشها، کتابخانه الکترونیکی، راهنمای استفاده از پورتال، پرسشهای متداول، نظرسنجی و شکایات

امور قضایی و قوانین

(بخش ب)

10

نقشه استان، اطّلاعات عمومی زندگی در استان، جغرافیای استان، اطّلاعات مربوط به حمل و نقل عمومی، اطّلاعات راهنمای گردشگران و ارایه خدمت به آنها، هواشناسی، اطّلاعات مربوط به تغییردر ارایه خدمات دولتی، پیوند مراکز تفریحی، پیوند دفاتر مسافرتی، پیوند مراکز اقامتی، کتابخانه الکترونیکی، راهنمای استفاده از پورتال، پرسشهای متداول، نظرسنجی و شکایات

ایرانگردی و جهانگردی

(بخش ب)

11


نقشه استان، محصولات تولیدی صنعتی، کشاورزی و خدماتی و مشاغل اصلی استان، آمارهای استان، اطّلاع‌رسانی و ارایه خدمات دولتی، اطّلاعات صنایع و مراکز صنعتی، اطّلاعات معادن، اطّلاعات کشاورزی و دامداری، اطّلاعات مربوط به تجارت، بازرگانی و خدمات، گزارش برنامه و بودجه استان، وضعیت طرحها و پروژه‌های در دست اجرا و زمان افتتاح و بهره‌برداری از آنها، مناقصه‌ها و مزایده‌ها، آگهی‌های تجاری، پیوند شرکتها و مؤسسات خصوصی، راهنمای استفاده از پورتال و پرسشهای متداول

معرفی فرصتهای

سرمایه‌گذاری استان

(بخشهای الف و ج)

12

نقشه استان، اطّلاع‌رسانی و ارایه خدمات دولتی، اطّلاعات صنایع و مراکز صنعتی، اطّلاعات معادن، اطّلاعات مربوط به تجارت، بازرگانی و خدمات، معرفی فرصتهای سرمایه‌گذاری استان، آگهی‌های تجاری، پیوند دستگاههای استانی، پیوند شرکتها و مؤسسات خصوصی، کتابخانه الکترونیکی، راهنمای استفاده از پورتال، پرسشهای متداول و تبلیغ یا نشر آگهی

مناقصه‌ها و مزایده‌ها

(بخش هـ)

13

نقشه استان، اطّلاعات مربوط به حمل و نقل عمومی، هتلها و مسافرخانه‌ها، پیوند استانداری، پیوند دستگاههای استانی، راهنمای استفاده از پورتال، پرسشهای متداول، جستجو و تبلیغ یا نشر آگهی

سمینارها و همایشها

(بخش هـ)

14

اطّلاع‌رسانی و ارایه خدمات دولتی، اطّلاعات مربوط به حمل و نقل عمومی، پیوند دستگاههای استانی، پیوند شرکتها و مؤسسات خصوصی، راهنمای استفاده از پورتال و امکان تبلیغ یا نشر آگهی

آگهی‌های تجاری

(بخش هـ)

15

آمارهای استان، گزارش برنامه‌ و بودجه استان، گزارشهای دستگاههای اجرایی استان، وضعیت طرحها و پروژه‌های در دست اجرا و زمان افتتاح و بهره‌برداری از آنها، انتخابات و نتایج آن، راهنمای استفاده از پورتال و پرسشهای متداول

نظرسنجی (بخش ح)

17

3    حداقل ضوابط و ویژگی‌های نرم‌افزاری پورتال استانی

پورتال استانی باید حداقل ویژگی‌ها و امکانات نرم‌افزاری زیر را دارا باشد:

الف:  اصول کلی طراحی پورتال

       1-    در طراحی پورتال باید سطوح مختلف مهارت کاربران مد نظر قرار گیرد، به طوری که استفاده از آن تا حد ممکن ساده شود.

       2-    حجم اطّلاعات به گونه‌ای باشد که باز کردن صفحات پورتال در حداقل زمان ممکن انجام پذیرد.

       3-    ساختار پورتال بر حسب حجم خدمات و اطّلاعات ارایه شده انعطاف‌پذیر باشد.

       4-    شکل و قالب ظاهری پورتال زیبا باشد.

       5-    چارچوب لازم برای ایجاد اجزای پورتال، موجود و استفاده از آن آسان باشد.

       6-    اطّلاعات و خدمات، به ویژه در مورد داده‌های ساختار نیافته و اطّلاعاتی که در تقسیم‌بندی خاصی قرار نمی‌گیرند، قابل دسته‌بندی باشند.

       7-    محتوا و خدمات پورتال باید مطابق نیاز کاربران و نه ساختار سازمانی دولت تنظیم شود.

ب:    مدیریت پورتال

       1-    امکان احراز هویت کاربران برای انجام اموری که نیاز به احراز هویت دارند.

       2-    امکان ایجاد سطوح مختلف دسترسی برای کاربران

       3-    امکان مدیریت و اعمال تغییرات مورد نیاز در پورتال بدون ایجاد وقفه در کار آن

       4-    امکان اعمال تغییرات و اصلاحات یا به‌روز رسانی اطّلاعات هر دستگاه (مربوط به سرفصل اطّلاع‌رسانی و ارایه خدمات دولتی این بخشنامه) توسط خود آن دستگاه

       5-    امکان تهیه گزارشهای آماری از عملکرد کاربران پورتال برای ارایه به مدیران پورتال به منظور برنامه‌ریزی جهت بهبود عملکرد آن

       6-    امکان گزارش‌گیری دقیق از وقایع سیستم به طوری که دقیقاً مشخص شود که چه اتفاقی در چه زمانی رخ داده است.

ج:    ضوابط فنی و امکانات الزامی

       1-    ایجاد یک سرویس وب [8] برای اجرای عملیات جستجو [9] در بانک اطّلاعاتی:

              به منظور ایجاد امکان دسترسی به اطّلاعات موجود در بانکهای اطّلاعاتی مختلف و یکپارچه‌سازی آنها، باید یک سرویس وب برای اجرای عملیات جستجو روی تمامی اطّلاعات موجود در پورتال استان ارایه شود. در این صورت به عنوان مثال چنان‌چه کاربری از طریق یک وب‌سایت دیگر به دنبال فهرست مشاغل دولتی در کل کشور باشد، موتور جستجوی آن وب‌سایت از طریق فراخواندن سرویس وب پورتال استان، مشاغل موجود در پورتال استان را استخراج و به صورت طبقه‌بندی شده به کاربر نشان می‌دهد.

       2-    امکان شخصی‌سازی [10] و اختصاصی‌سازی [11]:

              پورتالهای استانی باید به گونه‌‌ای طراحی شوند که امکان ارایه صفحه اختصاصی برای هر کاربر و شخصی‌سازی آن وجود داشته باشد، به طوری که کاربران پس از ورود به سیستم و با ارایه نام کاربری [12] و کلمه عبور [13] وارد صفحه ویژه خودشان شوند و بتوانند آن را به لحاظ ظاهری و محتوایی بر اساس نیاز و سلیقه‌شان تنظیم کنند. در این صورت کاربران باید بتوانند تعیین کنند که در قسمتهای مختلف صفحه خودشان چه سرفصلها، عناوین اطّلاعات یا امکاناتی (مانند آمارهای استان، اطّلاع‌رسانی و ارایه خدمات دولتی، اطّلاعات مربوط به حمل‌و‌نقل عمومی، تقویم، وضعیت روزانه راهها و آب و هوا، کتابخانه الکترونیکی، راهنمای استفاده از پورتال، پرسشهای متداول، دریافت بازخورد مراجعه کنندگان به پورتال، درخواست درج یک خبر یا پیوند در پورتال، نظرسنجی، شکایات، سیستم اعلان و ...) وجود داشته باشد. تمامی اطّلاعات موجود در پورتال باید از لحاظ مکان قرارگیری در صفحه ویژه کاربر، تعداد و نوع اطّلاعات مورد نیاز و نمایش ظاهری مانند رنگ، نوع و اندازه قلمها‌ و ... تا حد امکان قابل تعیین و تغییر توسط کاربران باشد. همچنین سیستم می‌تواند طبقات مختلفی از کاربران را تعریف و برای هر طبقه سطح دسترسی خاص آن را مشخص نماید. در این صورت هر کاربر با توجه به طبقه‌اش، سطح دسترسی خاص خودش را خواهد داشت. شایان ذکر است که هر زمان که یک کاربر در سیستم ثبت نام می‌کند، یک پروفایل کاربری برای او تشکیل و اطّلاعات وی در آنجا ثبت می‌شود.

       3-    احراز هویت یک مرحله‌ای [14]:

              سیستم باید این توانایی را داشته باشد که برای انجام امور در بخشهای مختلف پورتال که نیاز به احراز هویت دارند، تنها یک بار احراز هویت کند و پس از آن، برای رفتن به سایر بخشها و انجام امور دیگر، نیاز به احراز هویت مجدد نباشد.

       4-    استفاده از کاراکترست یونی‌کد [15] UTF-8 [16]:

              تمامی اطّلاعاتی که در پورتال برای نمایش روی مرورگر [17] یا یک وسیله هوشمند [18] یا به‌منظور تعامل با سایر سیستمها (به عنوان خروجی سرویسهای وب) ارایه می‌گردد، باید با استفاده از کاراکترست یونی‌کد باشد و استفاده از سایر کاراکترستهای ویژه فارسی مانند Windows-1256 مجاز نیست. همچنین پورتال باید به گونه‌ای طراحی شود که بتواند رشته‌های با فرمت یونی‌کد را که توسط دیگر سرویسهای وب مرتبط با خود ارایه می‌شود، بپذیرد.

       5-    پورتال باید قابلیت تبادل اطّلاعات میان بانکهای اطّلاعاتی، سیستمها و برنامه‌های کاربردی مختلف را با استفاده از فرمت XML[19] داشته باشد.

 



[1]. Portal

[2]. Link

[3]. Website

[4]. Frequently Asked Questions

[5]. Privacy Policy

[6]. E-mail

[7]. Alert/Notification

[8]. Web Service

[9]. Search

[10]. Personalization

[11]. Customization

[12]. User Name

[13]. Password

[14]. Single Sign In

[15]. Unicode

[16]. Unicode Transformation Format -8

[17]. Browser

[18]. Smart Device

[19]. Extensible Markup Language

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد